By 1883, Samori had successfully brought the local chieftains under his control and officially founded the kingdom of Wasulu. Ce sont des Bambaras et des malinke. Sékou meurt en 1745 laissant le trône à son fils Samanogo qui sera déchu par son frère Kumbi trois ans plus tard. By 1675, Gonja had established a paramount chief called Yagbongwura to control the kingdom. [1], The Mandé embraced Islam during the thirteenth century following introduction to the faith through contact with the North African traders. Longtemps l'apanage des communautés urbaines, à partir de 1950, l'Islam se propage dans les populations rurales agricoles et à partir de cette décennie, la plupart des villages et des voies commerciales du territoire dioula sont dotés de mosquées et la ville de Bobo-Dioulasso qui ne comptait que deux mosquées en 1913, en dénombre 36 en 1956[28]. Kong fera partie de la Côte d'Ivoire, alors que Bobo-Dioulasso fera d'abord partie du Soudan français pour ensuite se situer en Haute-Volta aujourd'hui le Burkina-Faso. En Côte d'Ivoire, toute personne Mandée pratiquant le commerce est nommée Dioula. La Côte d'Ivoire, le Burkina Faso et le Mali sont des pays où les Dioulas sont particulièrement implantés. The dyula spearheaded Mande penetration of the forested zones in the south by establishing caravan routes and trading posts at strategic locations throughout the region en route to cola-producing areas. Certain families gained a reputation for providing multiple generations of scholars. Ce sont les Européens qui sont venus dessiner les frontières. Or, pour ces derniers, les mœurs païennes des Bobos ou de ceux pratiquant un Islam peu orthodoxe (consommation d'alcool) va pousser une partie des Dioulas de Bobo-Dioulasso vers un espace où ils pourront partager un Islam plus strict qu'ils établissent à Darsalamy[20]. »[19] et qui devient le déclencheur d’une redoutable crise identitaire. The traditional dyula social structure is further organized into various familial clan groups, and clan affiliation continues to be a dominant aspect of both collective and individual identity. !Aujourd'hui on se retrouve pour une nouvelle vidéo. »[16] Pour cette période, les historiens disposent en majeure partie de sources européennes, comme le souligne ici l'historien Georges Niamkey Kodjo, « ces sources permettent de comprendre l'intérêt commercial et stratégique que représentait la ville de Kong pour la politique française en Afrique occidentale à la fin du XIXème siècle, politique qui visait d'une part, à relier le Soudan au golfe de Guinée et d'autre part, à éliminer Samori Touré qui constituait un frein au dessein français. Jean-Francois Fakoly À l’heure où la Côte d’Ivoire joue son destin et où l’opposition dans sa large diversité, y compris des « Dioulas », s’attelle au prix fort du sang à faire barrage au 3e mandat d’Alassane Dramane Ouattara (ADO), l’heure n’est pas en principe aux querelles intestines. Cet espace est constitué de la rive droite de la Volta noire, du pays Bwaba et le Syamu dont le centre économique demeure la ville de Bobo-Dioulasso. Les Malinké en Côte d’Ivoire La version animée de cette cartographie est disponible en ligne via ce lien : Les Malinké en Côte d’Ivoire. « Il a mangé du pain. He imported horses and weapons and modernized the army along European lines. Ainsi, la révolution dioula de Kong instaure une reconfiguration du Gwiriko[11]. By the 14th century the Malian empire (c.1230-1600) had reached its apogee, acquiring a considerable reputation for the Islamic rulings of its court and the pilgrimages of several emperors who followed the tradition of Lahilatul Kalabi, the first black prince to make hajj to Mecca. [9] This was motivated by a general worsening of the competitive position of dyula traders and was occasioned by three factors: (1) a near-monopoly control in exporting forest produce achieved by the Akan kingdom of Bono; (2) the rise to power further north of the Dagomba Kingdom which controlled local salt pans; and (3) increased competition following the arrival in the region of rival long-distance traders from Hausaland. A member of a dyula family from Sanankoro in Guinea, Samori conquered and united Dyula states during the 1860s. Like numerous other African peoples, they previously held slaves (jonw), who were often war prisoners from lands surrounding their territory. The dyula speak the Dioula language or Julakan, which is included in the group of closely interrelated Manding languages that are spoken by various ethnic groups spread across Western Africa. Que l’intention de Bédié ait été fondée ou non en vue de fournir un moyen d’exclusion de son adversaire politique Alassane Ouattara, il n’en demeure pas moins que l’instrumentalisation politique du concept d’ivoirité a alimenté une polémique délétère qui a divisé le pays et mené à la guerre civile. Les autorités ne s'y sont pas trompées et les orientations politiques vont dans ce sens. A highly educated karamogo could become a professional imam or qadi (judge). Malheureusement, le Burkina Faso à vu son activité touristique plombée par les difficultés politiques et sécuritaires de voisins tels que la Côte d'Ivoire, le Niger et le Mali. Sékou voulant étendre son pouvoir, convoite la ville de Bobo-Dioulasso située au sud de l'actuel Bukina-Faso où s'établit un lieu privilégié pour le commerce (commerces de la kola, du sel gemme, de chevaux et de l'or) qui représente un « débouché naturel des richesses du Sahara »[14]. Leur ancien chef lieu, Bobo-Dioulasso fait cohabité les populations bobo de tradition animiste et les Dioulas islamisés de longue date[21]. Le dioula est une langue véhiculaire et d’intégration parlée au Burkina et dans plusieurs pays de la sous-région (Mali, Côte d’Ivoire, Guinée...). La dernière modification de cette page a été faite le 13 novembre 2020 à 17:38. Thus, an ulema (clerical) class known as karamogo emerged, who were educated in the Quran and commentary (tafsir), hadith (prophetic narrations), and the life of Muhammad. Ainsi, la transmission du patrimoine historique manuscrit (et leurs copies) se transmet au même titre que la tradition orale, de génération en génération. Transmise de génération en génération par les griots, ou simplement le "vieux du village" cet héritage culturel est le fruit "d'expert en généalogie" et constitue une source incontournable pour tout historien africaniste[22]. For the villages in Estonia, see, CS1 maint: multiple names: authors list (, "The Routes of Al-Andalus: Spiritual Convergence and Intercultural Dialogue", "How ethnicity colors the Ivory Coast election", https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Dyula_people&oldid=988352213, "Related ethnic groups" needing confirmation, Articles using infobox ethnic group with image parameters, Wikipedia articles with SUDOC identifiers, Creative Commons Attribution-ShareAlike License, This page was last edited on 12 November 2020, at 17:15. En Côte d’Ivoire, dans l’acception populaire, le Dioula renvoie aux langues du nord comme le Malinké. As Kong grew prosperous, its early rulers from the Taraweré clan combined dyula and Senufo traditions and extended their authority over the surrounding region. En Côte d’Ivoire le groupe Malinké autrement dit Dioula s’est établi au nord-ouest autour de la ville d’Odienné dans la région du Denguélé. L'historien Chikouna Cissé considère le complexe Kong-Bobo-Dioulasso comme le centre de construction identitaire du territoire Dioula de l'Afrique de l'Ouest[11]. Some important trade goods included gold, millet, slaves, and kola nuts from the south and slave beads and cowrie shells from the north (for use as currency). Aussi, l'histoire des Dioulas de Kong fait l'objet d'études approfondies dont celle de Jean Derive; Parole et Pouvoir chez les Dioula de Kong[23], ainsi que celle plus récente menée en 2006 par Georges Niamkey Kodjo; Le Royaume de Kong, Côte d'Ivoire: des origines à la fin du XIXème siècle[24]. The dyula of Kong also maintained commercial links with European traders on the Atlantic coast around the Gulf of Guinea, from whom they easily obtained prized European goods, most notably rifles, gunpowder, and textiles. It was under Mali that the great cities of the Niger bend including Gao and Djenné prospered, with Timbuktu in particular becoming known across Europe for its great wealth. Dans son rapport d'août 2003 sur la Côte d'Ivoire, Human Rights Watch (HRW) a signalé que le terme « djoula » ou « dioula » signifie, en langue sénoufo, « commerçant », mais qu'il « désigne également un petit groupe ethnique du Nord-Est » (HRW août 2003; voir aussi AllAfrica 22 oct. 2002; PANA 30 mars 2001; Nations Unies 2 mai 2005). Ils commencèrent à adopter un mode de vie nomade de riches marchands ambulants. Cette recherche qui procède par la voie d'une table ronde en vue de recueillir un patrimoine à la fois oral et transcrit par plusieurs générations de la lignée des Traoré (XVI et XVIIIème s.) puis celle Ouattara (à partir du XIIIème s.). Indeed, it was his exploitation of their commercial network that allowed military leader Samory Touré (1830–1900) to rise to a dominant position in the Upper Niger region. La Côte d’Ivoire n’a pas été faite pour une seule ethnie. Cet espace identitaire dioula où la lignée des Ouattara joue un fort ascendant, constitue l'un des ferments de la crise de l'« ivoirité » déclenchée par la remise en question de la légitimité ivoirienne de l'aspirant au pouvoir Alassane Ouattara en 1995[18]. [12], By the eighteenth century the dyula had become quite powerful in the area and wished to rid themselves of subordination to Senufo chiefs. Some consider Dioula, Bambara and Malinke as the same language, implying that Dioula describes the same language in Côte d'Ivoire and in Burkina Faso and that Bambara and Malinke are names for the same language used in Mali. La Côte d'Ivoire, le Burkina Faso sont des pays où les Dioulas sont particulièrement et majoritairement implantés. Les Dioulas ne sont rien d'autre que des commerçants d'origine malinké. Ces commerçants mandés portaient le nom de Dioulas, qui signifie en malinké « commerçants », ils servaient d'intermédiaires entre les populations africaines et les commerçants arabo-berbères. Déroule la barre d'info petit moineau !Coucou tout le monde !! »[17]. Sometimes these political changes were not to the advantage of the Dyula, who employed Mande warriors to guard their caravans and if necessary could call in larger contingents from the Sudanic kingdoms. Unlike some of his contemporary state-builders, Samori was not a religious preacher, and Wasulu was not a reformist state as such. Here’s a running list of resources for learning and investigating Manding that is currently under construction but hopefully is useful nonetheless: [7],[8],[9],[10], avec les Toucouleurs du royaume du Tekrour. In this understanding, Muslims must nurture their own learning and piety and thereby furnish good examples to the non-Muslims around them. [6], As fellow Muslims, dyula merchants were also able to assess the valuable trans-Saharan trade network conducted by North African Arabs and Berbers whom they met at commercial centers across the Sahel. Descendants of former kings and generals had a higher status than their nomadic and more settled compatriots. Michelin routes: fast and accurate route planning. Dyula communities have a reputation for historically maintaining a high standard of Muslim education. According to the dyula clerical tradition, a student received instruction under a single sheikh for a duration varying from five to thirty years, and earned his living as a part-time farmer working his teacher's lands. The leadership of the army eventually developed into a new warrior class, called sonangi, which was gradually separated from the overall dyula merchant class.[13]. Dioula Jula: Pays Burkina Faso, Côte d'Ivoire: Nombre de locuteurs 1,2 million comme langue maternelle pour le dioula uniquement ; 18 à 23 millions comme langue véhiculaire, dont 9 millions comme langue maternelle avec les autres langues du continuum mandingue. With time, that difference has eroded, corresponding to the economic fortunes of the groups. The reaction of the Dyula in the Bono-Banda-Gonja region to these developments was to establish a kingdom of their own in Gonja - the territory northern traders had to cross to reach Akan forestlands, situated in what is now modern Ghana. Western trade routes continued to be important, with Ouadane, Oualata and Chinguetti being the major trade centres in what is now Mauritania.[7]. However, Samori’s professional army was the essential institution and the real strength behind his empire. It is probably the most used language for trade in West Africa. C'est ainsi que naquit parmi les membres de la noblesse une élite de commerçants, islamisés par les commerçants arabo-berbères. According to tradition, the Manding are the descendants of the people who founded the Mali Empire and began to move from the north to southern Cote d’Ivoire in the sixteenth to eighteenth centuries. Departure point Route summary Viaducts, bridges Arrival point Dangerous area Tunnels Map routes Security alert Crossing nearby. »[29]. Un article de Wikipédia, l'encyclopédie libre. The dyula are patrilineal and patriarchal, with older males possessing the most power and influence. Côte d’Ivoire: Dabou, la peur est toujours là. Village communities became tributaries of ruling groups, with some members becoming the clients and slaves needed to support royal households, armies, and trading enterprises. https://fr.wikipedia.org/w/index.php?title=Dioula_(peuple)&oldid=176555216, Article de Wikipédia avec notice d'autorité, Portail:Sciences humaines et sociales/Articles liés, licence Creative Commons attribution, partage dans les mêmes conditions, comment citer les auteurs et mentionner la licence, Bernhard Gardi, « Côte d'Ivoire : les boubous sénoufo et dyoula », in. Les commerçants Arabo-Berbères musulmans venus d'Afrique du Nord et de l'Orient par les voies trans-sahariennes étaient en contact avec cette noblesse. Deux identités religieuses distinguent les Dioulas de Kong; la Qaadriyya représentée par les Saganogo et la Tijaniyya représentée par les Diané[28]. This new state was governed by Samori and a council of kinsmen and clients who took on the management of the chancery and the treasury, and administered justice, religious affairs, and foreign relations. Despite the fall from glory, the seventeenth-century Kong Friday Mosque survived, and the city was largely rebuilt in a traditional Sudano-Sahelian architectural style and features a Qur'anic school. Despite being illegal, the dyula still practice polygamy, and young people are often encouraged to marry within their own clan. The local people eventually settled in a number of towns further east, while the dyula withdrew to the west to the further side of the Banda hills where they established the new trading center of Bonduku.[8]. Les Dioulas ne sont rien d'autre que des commerçants d'origine malinké. He drew on North African and Middle Eastern jurists and theologians who had reflected on the problem of Muslims living among non-Muslim majorities, situations that were frequent in the centuries of Islamic expansion. The city was also a religious center that housed a substantial academic community of Muslim scholars, with palaces and mosques built in the traditional Sudanese style. Côte d’Ivoire’s National Human Rights Council said on November 10 that 55 people were killed and 282 injured between October 31 and November 10. Ce dernier assoit son pouvoir sur l'ensemble de l'espace Gwiriko. CÔTE D'IVOIRE et BURKINA FASO : Cap Lahou, Adow (Quaqua ), Baoulé, Añyi, Dida, Bété, Attié, Dioula, Mossi, Bobo. Améliorez sa vérifiabilité en les associant par des références à l'aide d'appels de notes. Dioula is most closely related to the Bambara language (the most widely spoken language in Mali), in a manner similar to the relation between American English and British English. Important trading centers in Southern West Africa developed at the transitional zone between the forest and the savanna; examples include Begho and Bono Manso (in present-day Ghana) and Bondoukou (in present-day Côte d'Ivoire). SIM Côte d’Ivoire glorifies God in working together as a family alongside the Body of Christ to reach least-reached people, make disciples of all nations and equip them to transform societies. Enjoy the videos and music you love, upload original content, and share it all with friends, family, and the world on YouTube. After he completed his studies, a karamogo obtained a turban and an isnad (teaching license), and either sought further instruction or started his own school in a remote village. Les Dioula de la Côte d'Ivoire organisent à l'aide des noix de cola des rituels destinés à consolider les relations de couple. Mais c'est en 1897 que Kong subit son plus grand revers avec le passage destructeur de Samori Touré qui rase la ville et tue la majeure partie de sa population[12]. In this teaching, Suwari followed a strong predilection in Islamic thought for any government, even if non-Muslim or tyrannical, as opposed to none. This was achieved in an uprising led by Seku Wattara (Ouattara), a dyula warrior who claimed descent from the Malinke Keita lineage and who had studied the Quran and engaged in commerce before becoming a warrior.

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